Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Alitalia

Az Alitalia - Compania Aerea Italiana S.p.A. (IATA-kódja AZ, ICAO-kódja AZA, hívójele Alitalia) Olaszországrómai székhelyű nemzeti légitársasága, amely belföldi és nemzetközi járatokat egyaránt üzemeltet. Bázisrepülőtere a rómaiLeonardo da Vinci nemzetközi repülőtér. Az Alitalia 2001 óta a SkyTeam légi szövetség tagja.

Az olasz kormány és más szervezetek 1998 óta 4,9 milliárd euróval támogatták az Alitaliát. 2005 és 2009 között számos kísérletet tettek a társaság eladására. Az Európai Unió határozata alapján, 2006 óta a kormány már nem adhatott több segélyt a csődközelbe kerülő Alitaliának. A légitársaság gondjai 2005-ben olyan súlyossá váltak, hogy a Consob, az olasz értékpiac szabályozója, kötelezte a céget hogy az havonta jelentse neki pénzügyi helyzetét. 2008-ban az Alitalia csődbe ment. A Compagnia Aerea Italiana ezután vásárolta meg az Alitaliát 1052 millió euróért: 427 millió eurót fizetett készpénzben és az Alitalia tartozásából 625 millió eurót vállalt magára.

Történelem 

Egy McDonnell Douglas MD-80-as Prágában
Az Alitalia Alberto Nasssetti Boeing 767-ese
Egy Airbus A320-es Londonban

A légitársaságot 1946. szeptember 16-án alapították Aerolinee Italiane Internazionali néven. Röviden Alitaliaként ismerik, amely betűszó az ali (magyarul szárnyak) és az Italia (magyarulOlaszország) szavakból tevődik össze. A működést 1947. május 5-én kezdte meg és már ebben az évben több mint 10 000 utast szállított. Az első járatot Virginio Reinero pilóta abszolválta egy Fiat G-12 Alcione típusú repülőgéppel Torinó és Róma között. Az első nemzetközi járat egy évvel később szállt fel, és MilánóbólDél-Amerikába. 1957. október 31-én létrejött az Alitalia Linee Aeree Italiane az Alitalia és a Linee Aeree Italiane egyesülésével.

Az 1990-es években az Alitalia évente több mint 25 millióutast szállított. 1997-ben megalapította regionális leányvállalatát Alitalia Express néven, 2001-ben a SkyTeam légiszövetség tagja lett. 2003. novemberében az Alitalia bejelentette, hogy megszakítja a munkakapcsolatot 2700 alkalmazottal a következő három évben, hogy felkészüljön az Air France-szal és a KLM-mel való összeolvadásra. 2004. áprilisában bejelentették a Gandalf Airlines regionális légitársaság csődjét.

2004szeptemberében a légitársaság pénzügyi problémák sűrűjében találta magát. A vezetés azt mondta, hogy nincs elég pénzük kifizetni az alkalmazottak havi fizetését. Bejelentették, hogy 5000 emberrel megszakítják a munkakapcsolatot, és a vállalatot két részre osztják fel, a légitársaságra és a földi kezelő vállalatra. Sőt, azt is állították, hogy újragondolják a szövetséget az Air France-szal. Megkezdték a tárgyalásokat a szakszervezetekkel a fizetések csökkentéséről és a létszámcsökkentésről annak érdekében, hogy elkerüljék a teljes csődöt és a lehetséges felszámolást. Szeptember 24-én bejelentették, hogy megegyezésre jutottak a szakszervezetekkel arról, hogy a vállalat kölcsönt kaphat azolasz kormánytól.

Az Alitaliát 49%-ban az olasz Pénzügyminisztérium, 49%-ban vállalkozók, és 2%-ban az Air France-KLM birtokolta. A pénzügyi nehézségek miatt az olasz kormány jelezte szándékát hogy szeretnék eladni részesedésük egy részét a vállalatban. Ez a hír 2007. januárjában látott napvilágot. A pénzügyminisztérium feltételei szerint a vásárlónak garantálnia kell legalább 18 000 állást, belföldi járatokat és az Alitalia márkanév olasz mivoltát. Olaszország 30,1%-ról szóló vásárlási ajánlatokat kapott, amelyeket 2007. január 29-én mutattak meg a tulajdonosoknak.

Az új Alitalia [szerkesztés]

2008. augusztus 26-án olasz vállalkozók és az Intesa Sanpaolo, az egyik vezető olasz bank, létrehozta a Compagnia Aerea Italianát (CAI), hogy megvásárolja az Alitaliát és a magánkézben lévő Air Onet.

Két hónappal később a CAI csoport 1,1 milliárd eurót ajánlott az Alitaliáért néhány pilótákat és légiutaskísérőket tömörítő szakszervezet tiltakozása ellenére. 2008. november 11-én az olasz kormány és az Alitalia képviselői elfogadták a CAI ajánlatát. Végül a CAI 1,052 milliárd eurót fizetett, 427 milliót készpénzben, emellett a befektetők 625 millió eurós adósságot vállaltak magukra. A CAI az Air Onet is megvásárolta.

Az Alitalia 25%-át az Air France-KLM vette meg 323 millió euróért, 2009. január 12-én. Január 13-án az Alitalia összeolvadt az Air One-nal és ezzel új fejezet kezdődött a társaság történetében.

Egy évvel újraindítása után az Alitalia előzetes adatok alapján összesítve 270 millió eurós veszteséggel zárt. 2009 harmadik negyedévében viszont 15 millió eurós nyereséget tudott produkálni, aminek köszönhetően az év végén a fedezeti pont körül mozgott. A nyári szezonban a helykihasználtság elérte a 74%-ot, ami jelentős növekedés a második

Alapítás 1946/2008
Anyavállalat Alitalia Express
Szövetség SkyTeam-logo.pngSkyTeam
Bázisrepülőtér Leonardo Da Vinci nemzetközi repülőtér
Központok Catania-Fontanarossai nemzetközi repülőtér
Milánó-Malpensai repülőtér
Milánó-Linate repülőtér
Nápolyi nemzetközi repülőtér
Torinói nemzetközi repülőtér
Velence-Marco Polo repülőtér
Flotta mérete 149
Úticélok 73
Törzsutas klub MilleMiglia
Váró Club Freccia Alata
Welcome Air One
Sky Team Elite